fredag 27 april 2012

Mymlan Tänker Till



Jag följer några stora bloggar bla LADY DAHMER Bloggkommentatorerna och UnderbaraClara. På sista tiden så  har det stormat en del först var det hen en stor tviste fråga. Den frågan har lugnat sig lite istället så är det hur man ska hantera skönhets hetsen unga flickor utsätts för och dom orimliga idealen som vi alla förväntas kämpa med att uppnå. Det blir vanligare med barn som bantar unga tjejer som lägger sig under kniven. skönhetsingrep blir bara vanligare och sjunker längre ner i åldrarna. Det här är ingen nyhet.
Men det är ett stort problem.
När en ung kvinna bestämmer sig för att gå på melodifestivalen utan att ha rakt sig under armarna och sedan blir hånad av ett tusental människor som bara klickar gilla och läger in en vitsig (läs elak) kommentar går vidare och har inte ens tänkt på att det är en människa av kött och blod som dom har tryckt ner.
Det är skrämmande.
Att folk mår så dåligt att dom lägger ner tid på att förklara för andra hur dåliga/ fula/ dumma, mm dom är för mig är det en gåta passar det inte så klicka vidare. Det är synd om dom som inte har ett mer intressant liv än att hacka ner dom som har det.

Jag har funderat mycket över Lady Dahmers inställning till ordet Fin. Min tolkning är att hon inte använder ordet  fin till sina barn för att hon vill skydda dom från att värdera sitt yttre mest och vill inte att dom ska tro att deras värde sitter i hur dom ser ut. Dock får hon väldiga problem med att omvärlden inte delar hennes inställning. Jag gillar idén.
Men jag tror inte värden är redo för det. Jag är dessutom helt övertygad om att det är mänskligt att villa vara fin och att smycka sig det är ju något som följt med oss i allt tider.Som jag ser det är det inget fel i det. Däremot vikten vi lägger på det och målet är helt upp åt väggarna. Jag tror att vi måste bredda våran inställning till fint.
Och komma till insikt att perfekt är tråkigt och duger nätt och jämt på bild men blir även där lätt platt. Dom som lever i med illusionen att lycka är att vara smal så vill jag bara säga  Lycka är en färdighet och har inget att göra med hur du ser ut eller vad du äger. Det är en inställning till livet. /Mymlan



1 kommentar: